Etter at kjøreturen fra Haugesund nå er unnagjort, er tiden inne foren liten presentasjon av vidunderet. Her snakker vi 1,2 tonn russisk stål, klinket sammen ved Volgas bredder etter Kalasjnikov-prinsippet. Nivaen leveres med startsveiv i tilfelle flatt batteri i sibirsk kulde, og drivstoffpumpa kan betjenes for hånd. Tenningen sitter på feil side, og girskifte foregår i en håndvending ved å benytte en av de tre girspakene. Kjøreopplevelsen kan sammenliknes med å føre et propelldrevet sovjetisk bombefly ja vel, men så er det også en bil som kan repareres av enhver landsbymekaniker, som ikke engang behøver å være 100 % edru. Nok prat, her er de kalde fakta:
· Produsent: Во́лжский автомоби́льный заво́д (Avtomobilniy Volzhsky Avtomobilny Zavod), bedre kjent som Lada.
· Modell: 2121, bedre kjent som Niva.
· Årsmodell: 1997 (tror vi)
· Motor: 4 sylindre, rekke, innsprøytning. Trolig levert av GM.
· Slagvolum: 1,7 l
· Drivstoff: Bensin, går til nød på alt flyter og brenner
· Tilgjengelig ekstrautstyr: Snøplog
· Gir: Høy- og lavserie gjør at girkassen har ti trinn forover og to bakover. Differentialsperre er en selvfølge
· CO2-utslipp: En god del
· Airbagger og annet sikkerhetsutstyr: Njet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar