onsdag 14. mars 2012

Bilen



Etter at kjøreturen fra Haugesund nå er unnagjort, er tiden inne foren liten presentasjon av vidunderet. Her snakker vi 1,2 tonn russisk stål, klinket sammen ved Volgas bredder etter Kalasjnikov-prinsippet. Nivaen leveres med startsveiv i tilfelle flatt batteri i sibirsk kulde, og drivstoffpumpa kan betjenes for hånd. Tenningen sitter på feil side, og girskifte foregår i en håndvending ved å benytte en av de tre girspakene. Kjøreopplevelsen kan sammenliknes med å føre et propelldrevet sovjetisk bombefly ja vel, men så er det også en bil som kan repareres av enhver landsbymekaniker, som ikke engang behøver å være 100 % edru. Nok prat, her er de kalde fakta:
·         Produsent: Во́лжский автомоби́льный заво́д (Avtomobilniy Volzhsky Avtomobilny Zavod), bedre kjent som Lada.
·         Modell: 2121, bedre kjent som Niva.
·         Årsmodell:  1997 (tror vi)
·         Motor: 4 sylindre, rekke, innsprøytning. Trolig levert av GM.
·         Slagvolum: 1,7 l
·         Drivstoff: Bensin, går til nød på alt flyter og brenner
·         Tilgjengelig ekstrautstyr: Snøplog
·         Gir: Høy- og lavserie gjør at girkassen har ti trinn forover og to bakover. Differentialsperre er en selvfølge
·         CO2-utslipp: En god del
·         Airbagger og annet sikkerhetsutstyr: Njet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar