Etter en natt i Aktau dro vi videre så fort vi kunne den 4.
september. Vi hadde avtalt å møte på grensen morgenen 6. september, og hadde
hørt at veien var dårlig. Det viste seg at dette bare gjaldt de siste 50 km før
grenseovergangen. Vi kjørte så langt vi kunne, og greide oss med noen timers
søvn i bilen, slik at vi skulle være tidlig på plass på grenseovergangen.
Tidlig neste morgen var vi blant de første på plass på
grensen. Der ble vi som avtalt møtt av vår mann Aleksander. Den turkmenske stat
krever at alle som skal inn i landet må følges av en ”guide” fra man kommer inn
i landet til man drar igjen. Det eneste unntaket er dersom man oppholder seg i
hovedstaden Ashgabat. ”Aleksander speaks simply english” hadde vi fått høre.
Aleksander verken snakket eller forstod ett eneste ord engelsk, men virket
ellers som en trivelig type. Han virket dog veldig ivrig på å komme seg tilbake
til Ashgabat. Den første bosettingen vi kom til etter grensen var Karabogas
eller Bekdash, en fraflyttet industriby fra sovjettiden. Aleksander ville nødig
la seg hefte av annet enn de obligatoriske stoppene på checkpoints langs veien,
og til og med her la han for dagen en mektig utålmodighet. En strekning langs
de kaspiske hav, som i Lonely Planet var beskrevet som den vakreste strekningen
i landet, ble unnagjort i et slikt tempo at vi ikke skjønte før etterpå at vi
hadde kjørt der.
Vi fikk likevel innvilget en kort stopp i ei sjappe langs
veien for å få tak i noe mat. Dette var en butikk med helt klart intim
atmosfære, mor og sønn drev forretningene fra en seng midt i rommet mens de
tygde solsikkefrø. Her var det bare å rive med seg noe mat, spise fikk vi gjøre
i bilen. Vi valgte en hermetikkboks med bilde av en ku.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar